August 04, 2011

Nak buat Puding Karamel untuk berbuka??

'Puding Karamel'...
uurmmm.. sedapnye... selaloonya bulan pose ada jual kat Bazar ramadhan dan selaloonye juga akan larisssss bak goreng pisang panas..huhuh.. Sebenarnya macam aku pernah postkan dalam entri sebelum ne.. Juadah berbuka puasa aku untuk 1st day of Ramadhan taon ne, yang aku buat sendiri ialah Puding Karamel ni la... :)

Nak dibuatkan ceritanya,...
Lepas je siap untuk dihidangkan tu, aku pun snap la gambor puding ne dan trus upload kat 'mukabuku'...ngehehehe~ xsampai seminit ramai giler bagi feedback pasal puding ne.. Especially member aku yang tengah dalam hari untuk melahirkan first babynye.. adoyai~ betul2 buat aku serba salah..padahal aku x tag pun kat diorang... Pastu ada yang siap mintak resepi lagi nak buat untuk juadah berbuka..huhuhu.. sangat menarik! So, bagi mereka yang nak mencuba resepi Puding karamel ne, kat sini aku bagi kaedah dan cara2 camne nak bueknye, ye.. :)

Bahan-bahan nak buatnye:
Bahan A - 1 cawan Gula , 1/4 cawan air.
Bahan B - 1 tin susu cair , 1/2 cawan air , 4 biji telor , 1/2 cawan gula kastor , 1 s/b esen vanilla.

Cara-cara membuatnye:
1) Bahan A dimasak atas api dan dijadikan gula hangus. (buat gula hangus ne jangan sampai jadi coklat gelap sebab nanti gula hangus nye pahit). Kemudian masukkan dalam bekas loyang, biarkan sejuk..

2) Telor & gula dikacau perlahan-lahan (AMARAN!! jangan pukul telor dan gula macam nak buat kek yer, sebab ne bukan nak bagi puding tu kembang..kacau jangan sampai berbuih2, slowly..sebab nanti dalam puding jadik lobang-lobang,.. xcantek..) bila gula hancur, masukkan susu cair, air dan esen vanilla tadi dan kacau perlahan-lahan sampai sebati.

3) Panaskan periuk kukus dan masukkan loyang yang ada gula hangus tadi ke dalam periuk kukus dan tuangkan adunan Bahan B tadi kedalam loyang tersebut. Kukus puding tersebut selama lebih kurang 10-15 minit. Agak-agak dah boleh lekang puding dari loyang, sejukkan puding tadi. Nak makan baru hidangkan dengan cara telangkupkan puding tadi di atas pinggan yang agak berlekuk. (ini bagi mengelakkan sos gula hangus tumpah..). Dah Siap! nak sedap masukkan dalam peti sejuk.. Laagiii sedap.. :)

Ne puding dalam proses nak dikukuskan.. :)

Tadaaa.... sudah siap!!

~ Selamat Berjaya! ~

1 comment:

SoLy SoLicious said...

menarik...biasa beli aje...hee...nanti nak try la