April 14, 2011

PANIC!

Nak dibuatkan cerita,....
Arini aku dikira kerja separuh hari... sebabnya, lepas lunch hour aku telah membawa Pn. Mai ke klinik dan Hospital Sutan Ismail.. Aku xdapat nak bayangkan perasaan cuak dan cemas aku tadi...


Kejadian ne sebenarnya bermula dr pagi td,....
bila aku singgah ke project department...selalunya ade gak cite yg mau aku sembangkan dengan Pn.mai... tapi pagi td agak pelik sbb aku neok mai muka pucat dan duduk kat partition si hakim... aku tanya,..
"mai okay x ne?? pucat je muka..udah sarapan ker??"..
Mai dengan lemah longlai menjawab yg dia okay2 jer...tapi aku tau macam ade mende yang xkene sbb nampak dia laen macam... aku pun pesan pada Tanusha suh tengokt2 kan mai, make sure dia xwat keje berat2 sgt... aku pun balik department aku,...

Selang 15minit macam tu,...tetiba Tanusha panggey aku then bgtau Mai jatuh... mak ai! berderau jantung aku dengor...trus bergegas ke project department... aku neok mai dah terduduk kat tempat Tanusha.. dia pun cite ape yg jadi,... naseb baek Tanusha ada menyambut mai masa hampir jatuh tadi... syukur sesgt.... Tanusha pun citelah apa kes sebenarnya,.. Aku rasa mungkin sebab 'depress' dengan pakcik CCM tu... Wisau gak aku dengan keadaan mai waktu tu.. Tambah2 lagi Mai sedang sarat mengandung plak... pakcik tuek tu pham2 ker?? nak kata xde binik, anak dah 2 kot rasanya... Geram plak aku kekadang ngan pakcik yg x bertimbang rasa tu...

Sian jugak aku nengok Mai tu.. dia pun sebenarnya bukanla kuat sangat.. setelah macam2 kejadian menimpa dia, aku xsampai hati nak tengok dia camtu.. dia gagahkan jugak dengan kudrat yg ada....walaupun hanya bersendirian,... Mak yang terchentanya telah pulang ke rahmatullah selepas Mai sah menjadi isteri kepada suaminya sekarang,.. Kini, dia hanya ada adik serta suaminya..itupun PJJ... perkahwinan jarak jauh, sebab suaminya bekerja di Batu Pahat... Aku turut bersimpati dengan Mai,... tapi aku tau.. Insyaallah.. Mai seorang yg kuat dan tabah walaupun kekadang tu aku dan yang lain nampak kelemahannya.... Aku harap, dia akan menjalani kehidupannya dengan baik dan bahagia..Insyaallah~

Berbalik kepada citer mai tadi,...
Lepas aku tengok2kan Mai,.. Aku pesan kat dia duk diam2 jer rehat, masa lunch t kirim je beli makanan.. Sampailah waktu lunch,... Aku masuk pantri, tetiba aku nampak Mai keluar dr surau.mana plak perginya tu.. aku anggap mungkin dia xselesa kat situ...selang 10 minit dia masuk balik bawak surat... Aku pun tanyalah pasal makanan,..dia kata belum sampai lagi.. Aku pun oklah,...

Lepas abes waktu lunch, aku pesan kat kak Yati..jangan kejutkan Mai sebab dia tgh tdo..biar je dia rehat..Aku pun g toilet, bila kuar je kak Yati cepat2 cari aku cakap Mai nak jatuh lagi dan kalini badan dia panas... Waaa... kalini lagilah panic,.. at last, aku panggey Kak As, then straight bgtau pakcik CCM tu.... Yang aku tersangatlah geram,... Si PakCik CINO tu,..bila aku bgtau pasal Mai dia boleh cakap...
~~~
"Aiya..I knowla, she always like that one..Amni, you bring her to the clinicla..."
~~~
That time aku rasa macam nak ganyang2 je kepala Pakcik tu!! ade ke patut as HOD, anak buah ko yg dah bertungkus lumus backup wat keje ko, buleh ko wat camtu jer... macam Haram jadah betul kan... aku memang sakit hati..dengan tindakan dia yg xprihatin langsung dengan anak buah dia,..tengok pun tak.. sedangkan, department laennya HOD yg datang tolong tengok dan hulurkan bantuan.. macam C**** betul!! Aku memang geram sesangat...

Bila pakcik tu bagi lesen suh aku ke klinik,..sepantas kilat aku amek handbag dan barang2 yg patut terus g amek kete mau bawak mai ke klinik... Semua orang panic masa tu... Bukan Panic at the Disco! wakakaka...

Memula aku ke Poliklinik Kg. Melayu as suggested by dayah (close friend Mai),.. aku angkut Kak As skali temankan aku..yela, udah la aku xtau pape pasal pregnant ne... kenelah bawak yg arif sketkan..sampai kat sana plak doctor xde plak hai~... Then cek glucose level, blood pressure dia,..sume ok except bp dia lah, memang low,... cik misi xtau mau buatpe,..at last kene g Spital..dia suh choose spital mane mau pergi,.. Aku prefer HSA,..Kak As plak prefer HSI,.. Last2 pi HSI sbb dekat,.. xsemena2 ambulance yg bawak Kak As ngan Mai yg dah nak pitam tu.... Aku hanya mem'follow' kat belakang ambulance....

Nak dibuat citernya lagi.... Inilah first time aku ke HSI tu..naseb baekla aku xkene nek ambulance, kalo dak pengsan udah aku rasanya..huahuahua.. Yang klakonye tu,... mamat bawak ambulance tu punyalah laju bawak, aku ne dahla drive sorang..aku pun bglah emergency signal dengan harapan dapat follow ambulance tu.. skali,.. macam haram plak.. ade ke yg pedulik kat aku ne?? paling aku bengang plak, ade X-trail ngan Mercedes dok berebut nak follow belakang ambulance tu,.. idok ke nampak aku yg beso ne!.. ade ke patut diorang mau kepit aku kat tengah2 waktu tu..hampeh tol... Aku pun cilok2,.. last2 dapat gak ikut,.. tapi bila dah sampai simpang hospital,.. alamatnya aku stuck plak kat jam tu.. nak follow takut bergaris plak kete baru aku ne...wakaka..jadi aku biar jelah diorang lepas, tp masalah timbul bila aku sesat dlm spital tu siap buat 3 round pusingan..huhuhu~ Naseb baeklah aku jumpa parking cantek nye dekat ngan ICU..huhuhu ~

Kami pun tunggu dan menunggulah apa kabar Mai kat dalam tu, sebab kne masuk Zon Kuning..harap2 xdepapelah kan... Aku dok menunggu sampailah pkul 4.15pm, ade plak announcement panggey pembawa Mai.. So, aku pun masukla ngan Kak As,..kata misi patient nak sembahyang... Waktu tu, tangannya udah dimasukkan jarum da sebab masuk air... Sebak plak aku nengok kan dia yang beriya2 juga nak sembahyang... Digagah kan juga menunaikan kewajipan yg 1 itu biarpun dengan kudrat yang agak lemah dan kesakitan... Aku papah dia masa amek air sembahyang, rasa mau nanges pun ader waktu tu... terlintas sejenak dalam pikiran aku,..

"Ya Allah, betapa daifnye hamba-Mu ini, yg sempurna ne kekadang masih lopong dalam menunaikan kewajipan yg 1 itu...Inikan dia, yang berupaya seboleh2nya dengan kudrat yang ada menunaikan kewajipan itu ya Allah.. "

Membuatkan aku hampir menitiskan airmata melihat Mai sembahyang dalam keadaan duduk... Aku yakin,..dia sangat kuat dan tabah menghadapi segala2nya.. Doa akan kupanjatkan pada beliau agar sentiasa tabah dalam arus kehidupannya... Amin ~

Bila selesai je, aku bawak Mai ke katilnya semula,..semua dalam keadan baik tapi xtau lagi samada mai kne tahan atau pun tak,..suaminya plak dalam perjalanan pulang ke JB,.. Aku perlu balik ke opis sbb jam dah pkul 4.45pm.. Suami Kak As plak dah tgu kat opis,.. jadi dengan berat hati,.. aku tinggalkan Mai sebab kejap lagi Dayah akan datang terus dari opis.. Mai pun suh aku balik,.. aku manyak pesan kat dia jga diri bebaik.. Adoyai~ berat tol mau tinggalkan... Kalo ikutkan mau je aku tunggu sampai Dayah datang, tapi Kak As plak sibuk plak nak balik..aduhai.. sadis tol la... nak xnak aku pun rush balik..mujurla jalan xjam..kalo x jenuh gak nak sampai Pandan tu...huhuhu...

Apepun,..sekarang condition Mai terkawal cuma dia perlukan rehat,.. pakcik tuek tu patutnya bertimbang rasalah sket ne x..bute ke ape org tua tu..geram aku bila pikir pasal tindakan endah x endah pakcik tuek tu... huh!!.. apepun, aku doakan Mai dan kandungan akan baik2 jerk.. Insyaallah ~

1 comment:

ishmahbihabie said...

untung ada kawan cam amni ;)