January 03, 2011

'Soal Jodoh'...

..Actually masa maghrib tadi.. mak panggey aku suh neok sesi bualbicara di Astro Oasis.. mak panggil sbb dia tau aku minat gegiler ngan Dato' Fadzilah Kamsah.. motivater yg paling aku salute ar.. tajuk dia plak memang kene batang idung aku, lagilah dgn bersemangat waja mak memanggil aku ne .. Maklumla, anak dara yg udah di langkah bendul.. manyak orang udah menanya.. adoyai ~ kekadang aku naek rimas gak nak menjawab.. kekadang tu nak je aku 'Makcik, Pakcik, tolong carikan saya jelah'.. haahah buleh x camtu??

Tp tajuk tu mmg quite interesting bg aku..bukan sbb aku sebok dah gatai nak kawen, tp utk pengetahuan dan ilmu persiapan bg diri aku yg kini masih single mingle ne.. Rasa macam tenang dan sejuk dengar bual bicara tu... Aku sempat gak catitkan ayat2 perangsang yang dikeluarkan di setiap bait2 kata yg keluar dari Dato'.... Antaranya....

"Soal jodoh,..memang ianya adalah ketentuan Allah.. dan kita perlu Redha dengan setiap apa yg telah ditentukan oleh-Nya.. tp dalam masa yang sama kita juga perlu ikhtiar..berusaha mencari yang terbaik untuk menemani kita hingga ke akhir hayat..."

Dato' ada pesan lagi, "Jadikan diri kita seperti magnet Cinta,.. Sayang akan menarik Sayang,. dan Benci akan menarik Benci... Jika kit inginkan Sayang, maka kita perlu menjadi orang yg disenangi dan disayangi setiap orang.. andai kata kita mempunyai perasaan benci dalam diri kita, tidak kiralah pada sesiapa jua,.. maka kebencianlah yg akan mendekati kita..Jika benci, maka maafkanlah semua orang..dan mungkin dari situ allah akan membukakan hati2 orang2 disekeliling kita untuk menyayangi kita dan mungkin dari situ jodoh kita akan hampir dengan kit.." maka pesannya lagi..... "Bukalah Hati dan Minda untuk CINTA.. " :)

No comments: